Leprechaun

Igår fick jag reda på att flera personer i min klass faktiskt inte visste vad en leprechaun är för någonting. Därför inser jag nu att jag måste posta en kort förklaring över detta irländska sago-väsen.

Enligt legenden är en leprechaun en liten irländsk tomte, skomakare till yrket. Han bor där regnbågen slutar och har en kittel fylld av guld. Leprechauns är varken onda eller goda av naturen, dom har magiska krafter, dom kan hypnotisera, trollar bort sigsjälva och luras. De kan även kasta magiska välsignelser eller förbannelser på människor dom vill hjälpa eller stjälpa.

       

Kommentarer
Postat av: tajana

träffade en sån i prag, fett nice var han

2009-05-20 @ 18:18:00
Postat av: Angelica

Påminner lite om grinchen :)

2009-05-20 @ 23:58:28
URL: http://anejlica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0